Ayrıcalıklı "Mısır Ordusu" Elitleri Pandemiden Hiç Etkilenmediler
1. Mısır ve Türkiye, 3 Temmuz 2013’e
kadar üst düzeyde iyi ilişkilere
sahipti. Bu tarihte bütün Mısır tarihinin seçilmiş ilk ve muhtemelen tek Cumhurbaşkanı
Muhammed Mursi’ye, dönemin genel kurmay başkanı Sisi’nin askeri darbe yaparak yönetimi ele geçirmesiyle
ilişkiler gerildi hatta kopma noktasına geldi. Şu anda iki ülkenin en alt
düzeyde ilişkiye sahip olduğu söylenebilir.
2.
Fakat son aylarda ilişkiler alt düzeyde olmakla
kalmadı, şu anda Libya’da
yaşanan iç savaşın tarafları haline gelen iki ülke karşı karşıya ve
hatta düşük-orta yoğunluklu bir savaşın eşiğine kadar geldi.
3.
Amerika Birleşik Devletleri (ABD) merkezli
bağımsız Global Fire Power'ın (GFP) 2020 raporuna göre Akdeniz'e kıyısı olan
ülkeler içinde donanması en büyük ordu Mısır'a ait. Yine Global Fire Power'ın
hazırladığı, 2019 askeri güç sıralaması raporuna göre Mısır silahlı
kuvvetleri dünyanın en güçlü 25 ordusu arasında 12. sırada yer alıyor. Aynı
listede TSK ise 9. sırada bulunuyor.
4. Buna
karşın, Türkiye’nin savunma bütçesi 8.6 Milyar dolar Mısır’ın 4.4 Milyar dolar.
İki ordu araç, gereç bakımından sayısal anlamda
kıyaslandığında birbirine yakın
görünüyor. Fakat uzmanlar tank ve birkaç donanma unsuru dışında araç kalitesi, teçhizat kalitesi, eğitim kalitesi, tecrübe, hız ve imha gücü
anlamında Türk ordusunun, Mısır Ordusundan çok üstün olduğunu da belirtiyorlar.
5. Ayrıca, ilginç bir noktayı da
belirtelim; Mısır’ın sahip olduğu F-16 savaş uçaklarının yedek parça üretimini
ve uçakların çeşitli lojistik desteği, Türk firması TUSAŞ tarafından yapılıyor.
İlişkiler durma noktasında olsa da, askeri anlamda işbirlikleri devam ediyor.
6.
Ama bu yazının amacı, Türk ve Mısır ordularını karşılaştırmak değil,
son günlerde Libya meselesi ile birlikte
hepimizin gündemine giren Mısır ordusunun nasıl bir yapıya sahip
olduğunu hakkında kısa bilgiler vermek.
7.
Mısır ordusu aslında ekonomik bir imparatorluk. Devlet içinde devlet. Ordu mensupları sınıfsal
yapının tepesinde özel ve ayrıcalıklılar. Pandemi sürecinde ise halk ve ordu
arasındaki uçurum iyice arttı.
8.
O zaman şöyle bir örnekle başlayalım; Mısır Savunma Bakanlığı askeri ve sivil
meslekler alanında uzmanlaşmak ve ordu için çalışmak isteyen üniversite
mezunlarına yönelik, geçen hafta askeri okullara başvuru başlattı. Bu yıl
gelebilecek yoğun talebi göz önüne alınarak adaylara başvurularını internet
ortamında yapmaları sağlanıyor.
9.
Kabul kriterleri ise hayli katı. Adaylar için 25
yaşından büyük, anne, baba, büyükanne ve büyükbabaların Mısır vatandaşı olma
gibi zorunluluklar var. Akademik referansların yanı sıra, fiziksel koşullar da
katı. Hava harp okuluna başvuranlar dışında diğer başvurular için minimum boy
1.58, ortalama boy gereksinimi ise 1,7 metredir. Ayrıca Savunma Bakanlığı
yönergelerine uygun bir sağlık raporu gerekmektedir.
10.
Ama en sıra dışı koşul; 7,5 metre
yüksekliğindeki dalış tahtasından atlama emri verildikten sonraki 3 saniye
içinde yüzme havuzuna hiç tereddüt etmeden atlama yeteneğinin olması koşuludur.
Başarılı adayların ayrıca psikolojik testleri, İngilizce Excel ve bilgisayar
becerileri sınavlarını geçmeleri gerekiyor.
11.
Zorlu koşullar sadece yeni nesil asker-uzmanları
modern savaş koşullarına ve sofistike modern silahların kullanımına hazırlamak
için değil, aynı zamanda mezunları ekonominin tüm sektörlerinde Savunma
Bakanlığı'na ve orduya hizmet edebilen profesyonel bir elit ekibe dönüştürmek
için tasarlanmıştır.
12.
Resmi rakamlara göre, “Savunma Bakanlığı” farklı
kolları ile beraber Mısır'ın gayri safi yurtiçi hasılasının en az % 2 ila 3'ünü
oluşturuyor. Tabii bu rakamlar komik. Uzman tahminleri, Mısır ekonomisinin ürettiği
mal ve hizmetlerin %30 ila 50'sinin doğrudan bakanlığa bağlı olduğunu
belirtiyor. Hatta dolaylı olarak bağlı olanlarla beraber Mısır ekonomisini %70’inden fazlası ordunun
kontrolünde.
13.
Ordunun sivil faaliyetlerinin ya da şeffaf
kayıtların denetlenmemesi durumunda bile gerçek aslında net olarak görülüyor.
Ama resmi rakamları baz alsak ve gerçek rakam sadece %2 olsa bile bu, ordunun
yıllık 6 milyar Dolardan fazla sivil üretimden sorumlu olduğu anlamına geliyor.
14.
Mısır ordusu; faaliyetleri arasında neler mi
var? Örneğin, 20 yıl boyunca
Mısır’daki iktidar yapısına ilişkin araştırmalar yapan ve yaşamının bir
bölümünü Kahire’de geçiren siyaset bilimi uzmanı Prof. Robert Springborn, Mısır
ordusunun ekonomik faaliyetlerinin oldukça geniş bir alana yayıldığını
söylüyor. Springborn, “Otomobil üretimi, kıyafet, yol yapım çalışmaları,
otobanların ve köprülerin inşası; tencere, tava gibi mutfak malzemelerinin
üretimi. Şayet Mısır’da bir mutfak
gereci alırsanız, o cihazın ordu tarafından imal edilmiş olması çok muhtemeldir.
Eğer doğalgaz bağlantınız yoksa ordunun ürettiği gaz şişelerine muhtaçsınız.
Yediğiniz gıdaların ekimi de ordu tarafından yapılıyor, hatta bu tarım ürünleri
işliyor ve paketliyorlar. Mısır ordusunun ekonomide faaliyet göstermediği bir
branş neredeyse yok gibi" diyor.
15.
Ordu aynı zamanda hükümet ihalelerinde öncelik
verilen bir ekonomik varlık ve hatta bazı durumlarda münhasır teklif verme
hakkına sahip bir oluşumdur.
16.
Ordunun gelirleri devlet hazinesine de gitmiyor.
Savunma Bakanlığının, sivil sektörü vergi ödemekten muaftır ve ordu içinde sadece
küçük bir grup yatırımları hakkında bilgi sahibidir. Kendi rezervleri ile
ilgili ayrıntılar da gizlidir. Ayrıca sivil faaliyetlerden elde edilen
gelirler, parlamentonun itirazsız olarak onayladığı savunma bütçesine
eklenmektedir.
17.
Milyonlarca Mısırlının koronavirus salgını
yüzünden işsiz kıldığı son dönemde, Savunma Bakanlığı personeli maksimum koruma
altındadır. Personel, askeri hastanelerde tıbbi bakım ve ücretsiz yüksek
öğrenim içeren üye istihdam avantajlarına sahip olmakla beraber, diğer iş
sektörlerinden çok daha yüksek olan maaşlarını da almaya devam etmektedirler.
18.
Ordunun statüsünün kutsallığı ve Savunma
Bakanlığı iştirakleri ağı yasa gereği, halkın orduya yönelik eleştiri yapmasını
yasaklandığı için kamuoyunun incelemesine tabi tutulamıyor.
19.
Mısırlılar, askeri firmaların özel şirketlerin
yerini aldığı ve bu süreçte ülkenin özel sektörünün gelişimini engellediği
yönünde hafif tonlarda eleştiriler yapmakla kalıyor. Ancak Uluslararası Para
Fonu, Dünya Bankası veya kredi derecelendirme kuruluşları gibi uluslararası
finans kurumlarının periyodik raporlarında daha bariz eleştirilere yer
verilmekte.
20.
Koronavirus salgını patlak verene kadar,
Cumhurbaşkanı Abdülfettah Sisi'nin teşvik ettiği reformlar ve 2019 yılında
yüzde 5,9 olan ekonomik büyümesi nedeniyle ekonomisinin yönetimine Mısır’a
büyük övgüler yağdırıyordu. Ancak raporlarda, ordunun sivil faaliyetleri
kontrol etmesi sonucu özel sektöre verilen zarara da dikkat ediliyor. Mevzuat
başkanlık yönergelerine rağmen bürokrasinin hala külfetli olduğunu ve mali
şeffaflığın hala Batı standartlarının çok altında olduğunu gösteriyor.
21.
Ancak yine de, Mısır yüksek notlar alıyor ve
güven arttırıyor. IMF, COVID-19 ile mücadeleye yardım etmek için Mayıs ayında
ülkeye 2,8 milyar dolarlık bir kredi sağladı. Bu ay IMF, para fonunun
"yetkililerin son dört yıl içinde elde ettiği başarıları korumalarına
yardımcı olmak" için ülke için 5,2 milyar dolarlık yeni bir krediyi daha
onayladı.
22.
Ama bu güven gösterisine ek olarak, yanıp sönen
bir de uyarı ışığı var. IMF'nin Mısır temsilcisi Uma Ramakrishnan, IMF'nin
internet sitesinde yer alan bir röportajında, Mısır'daki ekonomik büyümenin bu
yıl geçen yıla oranla önemli ölçüde daha düşük olabileceğini açıkça belirtti.
Temsilci ayrıca, Mart ve Nisan ayında ülkeden yaklaşık 16 milyar Doların
çıkarıldığını da açıkladı.
23.
Koronavirus salgınından kaynaklan beklenmedik
harcamalar, sağlık hizmetlerinin finansmanının artırılması ve ihtiyaç sahibi
Mısırlılara sosyal yardım ve yapılan doğrudan yardımlar Mısır'ın döviz
rezervlerini eritmiş ve bu da 37 milyar Dolar olan rezervi 31 milyar Dolara
düşürmüştür.
24.
Ülkenin GSYİH'sının yaklaşık %5'ini oluşturan
turizm gelirleri de neredeyse kurudu. Körfez ülkelerinde çalışan Mısırlılardan
gelen işçi dövizleri, buradaki yabancı işçilerin işten çıkarılması sonucunda
yıllık 27 milyar Doların çok altına düşmesi bekleniyor.
25.
Bu işçilerin çoğu Mısır'a dönmeye başladı bile.
Mısır’da da işsiz sayısı giderek artmakta. Bu arada Mısır'daki kafeler
neredeyse normal operasyonlarına geri döndüler. İşsizler açılan kafelerde
günlerini geçirirken ordu da dolu bir mideyle yürümeye devam edecek.
26.
Bu arada ordunun bu yapısını anladıysanız
Muhammed Mursi’nin neden indirildiğini de anlamış olursunuz. Devlet içinde
devlet olan “Ordu Cemaatine “ tehdit olduğu içim indirdiler Mursi’yi.
27.
Mısır aslına giderek fakirleşiyor. Nüfus artış
hızı çok yüksek. İşsizlik artıyor. Turizm’in payı tüm çabalara rağmen en yüksek
zamanında % 5’i geçmedi. Bu güne kadar en fazla turist sayısı 11.3 milyon ile 2018 de oldu. Bu
yıl pandemiye rağmen turizm sezonunu en erken açan ülke olsa da 2020 yılı
tahminleri en fazla 2 Milyon Turistin gelebileceği yönünde. Daha da aşağı
olabilir. Bu Turizm gelirinin kuruması demek.
28.
İnsan hakları ve
demokrasi sorunları, ekonomik kriz, turizmdeki daralma, gelir
dağılımında eşitsizlik, fakirlik, işsizlik , dış borç gibi ağır sorunlar,
rüşvet ve ahlaki yozlaşma altındaki Mısır’da ordu mensupları ülkenin kaymağını yiyerek
semirmeye devam ediyorlar. “Firavun ve Amon Rahiplerinin” yerini, “Sisi ve Ordu
mensupları” almış durumda. Mısır bildiğimiz Mısır: “Tanrı Firavun” ve “Köle
halk”.
29.
Siz “Piramidi” sadece bir anıt mezar mı
sanıyordunuz? O Mısır halkının sosyolojik ve ekonomik kaderinin sembolü
aslında…
Nehir Nil
@Jakaranda01
1. Stratejik
Düşünce Eenstitüsü, Akdeniz’in en büyük 10 donanması.
2. Euronews
haberler
3. Veysel
Kurt, Oğuz Güngörmez Darbe Sonrası Mısır’ın
Dış Polıtıka Arayışı ve Sılahlanma Stratejısı. SETA. Analiz Ağustos 2018,
sayı:252
4. Fatma Sarıaslan, Türkiye-Mısır
İlişkilerinde Ekonomik Dinamiklerin Etkisi, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve
İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 53, Temmuz-Aralık 2019, ss.526-559.
5. Zvi Bar’el, Mısır'ın
ayrıcalıklı askeri seçkinleri Koronavirüs krizi sırasında çok az acı
çekiyor. [Haaertz.com]
Yorumlar
Yorum Gönder